Walking | Tourist route N302

Les coves de Campanet i les Fonts Ufanes

What is it?

En aquesta excursió us proposam visitar dos elements naturals de gran interès i propers al poble de Campanet: les coves de Campanet i les Fonts Ufanes. Les coves de Campanet ofereixen al visitant un espectacle suggerent amb espectaculars cavitats subterrànies i impressionants estalactites i estalagmites. D'altra banda, les Fonts Ufanes constitueixen un fenomen hidrogeològic natural únic a les Balears. Són surgències intermitents que brollen de manera difusa, sobtada i molt potent quan s'acumula molta aigua de pluja al puig Tomir i els seus voltants.

Visit

COVES DE CAMPANET

Horari de visita:

Obert cada dia.

• Estiu de les 10 a les 18.30 hores.
  • Hivern de les 10 a les 17.30 hores.

Ubicació i contacte:

Camí de les Coves. 07310 Campanet

Telèfon: +34 971 516 130

Pàgina web: http://www.covesdecampanet.com

Correu electrònic: info@covesdecampanet.com

FONTS UFANES

Horari de visita:

Obert cada dia de les 10 a les 17 hores.

Per arribar a les fonts des de la barrera de l'entrada de la finca cal recórrer un camí de traçat circular i poca dificultat durant uns 20 minuts. En arribar a una cruïlla, si seguim cap a la dreta, l'itinerari se'ns farà més descansat perquè té menys pendent.

Ubicació i contacte:

Finca de Gabellí Petit, camí de na Pontons, molt a prop de l'ermita de Sant Miquel. 07310 Campanet

Telèfon: Punt d'Informació Ambiental (gratuït): +34 900 15 16 17

Pàgina web: http://ca.balearsnatura.com/monument-natural-de-les-fonts-ufanes/

Available public transport

January  February  March  April  May  June  July  August  September  October  November  December
Monday to Friday

How to get there

How to get back

Detailed description

El punt de partida d'aquesta ruta és la parada d'autobús de la plaça Major de Campanet. Les coves són a uns 3 quilòmetres (40 minuts a peu). Per arribar-hi, cal agafar, des de la plaça Major, el camí de Son Cabot. En arribar a la bifurcació que condueix al cementiri, s'ha de continuar tot recte per la costa del Sant Crist cap a Sant Miquel / les coves. S'arriba a una cruïlla amb el camí Blanc, on cal girar a la dreta. S'ha de caminar aproximadament un quilòmetre fins a arribar al desviament a la dreta que du a les coves de Campanet. Si se segueix tot recte, s'arriba a les Fonts Ufanes, ja pel camí de na Pontons i després de caminar uns 15 minuts.

Coves de Campanet

Les coves de Campanet estan situades al vessant sud del puig de Sant Miquel, a la serra de Tramuntana, al nord de Mallorca. Tenen una superfície aproximada de 3.200 metres quadrats i un recorregut proper als 400 metres. Es troben a una mitjana de 50 metres sota la superfície del terreny i creen un buit d'uns 16.000 metres cúbics. La visita, d'uns 40 minuts de durada, transcorre per diverses galeries i sales, algunes de les quals presenten embassaments. Aquestes sales tenen noms tan suggerents com: sala romàntica, sala del llac, castell encantat, sala de la palmera i cascada sonora, entre d'altres.

Les coves destaquen per la delicadesa i l'exuberància dels seus dipòsits calcaris en forma d'estalactites i estalagmites. A més de la rica ornamentació natural, diversos aspectes han atret també l'atenció de científics i naturalistes. Per exemple, durant les obres de condicionament de les coves es trobaren restes fòssils de Myotragus balearicus, una espècie de bòvid endèmic de Mallorca i Menorca extingit fa uns 4.000 anys amb l'arribada de l'ésser humà a les Balears.

Les grutes han inspirat pintors com Casimir Tarrassó, a les quals va dedicar una sèrie monogràfica d'olis signada el 1948, i poetes com Bartomeu Guasp i Gelabert, que compongué l'oda Coves de Sant Miquel (1949). Fins i tot han servit d'escenari a alguna pel·lícula.

Les coves de Campanet tenen un indubtable interès lúdic i científic, i és una de les localitats més preuades del patrimoni natural de Mallorca. A aquesta circumstància es pot afegir el valor de la singularitat i la bellesa de l'entorn: la ruralia i el paisatge de la vall de Sant Miquel.

Monument Natural de les Fonts Ufanes

Les Fonts Ufanes constitueixen un fenomen hidrogeològic natural únic a les Balears. Són surgències intermitents que brollen de manera difusa, molt potent i sobtada quan s'acumula molta aigua de pluja al massís del puig Tomir i els seus voltants.

L'aigua de les Fonts Ufanes prové de la pluja que cau i s'infiltra en el subsòl. Una vegada que s'ha infiltrat, l'aigua s'acumula en un aqüífer sota el qual hi ha matèries poc permeables. Quan les pluges són intenses i contínues, l'aigua sobrepassa la capacitat de l'aqüífer, s'obre camí fins a la superfície i brolla de manera violenta a través de les surgències que hi ha a la zona inferior de la finca de Gabellí Petit.

El cabal pot passar de 0 a 3 metres cúbics per segon en qüestió de minuts en el cas de circumstàncies normals, i fins i tot arriba als 100 metres cúbics per segon quan es produeixen episodis excepcionals. El volum anual mitjà de les fonts és de 10 a 12 hectòmetres cúbics. Tota aquesta aigua discorre pel torrent de Teló, s'ajunta amb la d'altres fonts de la zona i arriba al torrent de Sant Miquel. A partir d'aquí, segueix plàcidament el seu camí fins al pla de sa Pobla i travessa camps de cultiu fins a arribar a s'Albufera, on l'aigua pareix que quasi es detén en un paisatge ple de canyissars i canals abans de desembocar a la mar.

* Some browsers do not print background images. Activate the option on your browser for optimum printing.