Walking | Tourist route N303

Pujada al castell d'Alaró

What is it?

El castell d'Alaró és un dels tres castells roquers de Mallorca que servien de defensa i protecció als habitants dels voltants. La seva situació estratègica, al cim del puig d'Alaró, garantia la detecció precoç d'assaltants. Des del cim es gaudeix d'una panoràmica privilegiada del pla de Mallorca.

Visit

Preus:

Tarifes (per persona)

Pernoctació (adults) …………………………... 12,00 €. Vigílies de festiu: 15,00 €

Pernoctació (<10 anys) .................................. 6,00 €. Vigílies de festiu: 7,50 €

Dormir i esmorzar (adults)……………..……… 15,50 €. Vigílies de festiu: 18,50 €

Dormir i esmorzar (<10 anys) ......................... 8,50 €. Vigílies de festiu: 9,50 €

Mitja pensió (adults) ….................................... 24,00 €. Vigílies de festiu: 25,00 €

Mitja pensió (<10 anys) ……........................... 14,00 €. Vigílies de festiu: 15,00 €

Available public transport

January  February  March  April  May  June  July  August  September  October  November  December
Monday to Friday
Saturday
Sunday

Public Transport

How to get there

How to get back

Detailed description

La dificultat de l'excursió és baixa. La ruta té una longitud aproximada de 10,6 quilòmetres (anada i tornada). La pujada fins al cim dura aproximadament 1 hora i 45 minuts.

1. De camí cap al Castell

Començam l'itinerari a la parada d'autobús que hi ha al centre d'Alaró, concretament al carrer de Joan Alcover, Escriptor, número 2. Des d'aquest punt, cal agafar l'avinguda de la Constitució en direcció al centre. Uns 150 metres després, s'arriba a una cruïlla on només es pot anar cap a la dreta o cap a l'esquerra. S'ha de girar a la dreta, pel carrer de Can Ros, anar tot recte, enllaçar amb el carrer del Pontarro i posteriorment agafar el carrer de Solleric. Finalment, s'arriba a la sortida del poble. Uns 300 metres després, s'arriba al quilòmetre 18,150 de la carretera Ma-2100 (Bunyola-Alaró), on un senyal ens indica l'inici de la ruta fins al Castell.

Al principi la pista està asfaltada, però hem d'estar atents perquè la pista actual es creua en diferents punts amb l'antic camí empedrat que pujava fins al castell. Tot d'una superada la primera costa, que transcorre entre parets de les primeres finques veïnes al camí, tindrem a la vista el puig d'Alaró. Des d'aquí ja ens feim una idea de com n'era, d'inexpugnable. L'envolten camps planers de conreu dedicats a l'ametllerar. Aviat, però, el pendent del camí es comença a fer més pronunciat i les alzines l'ombregen i li donen un aire misteriós. Des d'aquí podem veure com el vessant és ja una paret vertical nua de vegetació. No us preocupeu, arribarem al cim seguint el sinuós camí empedrat que creua l'alzinar i s'arrapa a la paret fins a trobar l'únic pas cap al Castell.

2. El castell d'Alaró

La porta d'entrada és l'únic accés al castell a peu pla i és el primer element defensiu que es trobaven els assetjadors. Està constituït per una avantmurada amb portal medieval d'arc rodó. A banda i banda del portal, hi podem veure unes obertures estretes i allargassades que s'anomenen espitlleres. N'hi ha tres en total, i tenen l'amplada justa perquè els defensors poguessin mirar a l'exterior i disparar sense perill de ser ferits des de fora.

Franquejam el portal i continuam accedint al castell pel camí empedrat fins a arribar a la segona porta: la torre de l'homenatge. La gent la coneix com el Constipador, perquè en aquest punt hi corre l'aire i després de la pujada s'hi arriba suat. El costat esquerre de la torre es va construir aprofitant la penya natural. Sobre el portal d'ingrés, hi ha una espècie de balcó, anomenat matacà, que s'utilitzava per vigilar i llançar pedres i materials ardents als atacants quan aquests intentaven tombar la porta.

Travessam la torre i ens trobam en una esplanada àmplia. A l'esquerra, un caminoi ens porta a una línia de murada amb merlets que voreja l'esperó oest del puig. Resseguint l'espadat, arribam a una tercera torre amb una finestra amb vista directa sobre les cases del Verger i amb una espitllera al cantó sud. Des d'aquí es gaudia d'una posició defensiva i de vigilància estratègica.

3. Escenari de batalles

El castell d'Alaró és un dels tres castells roquers de Mallorca —els altres dos són el de Santueri (Felanitx) i el castell del Rei (Pollença)— que es construïren en llocs de difícil accés, allunyats de nuclis urbans i elevats perquè fossin bons punts de vigilància. La seva finalitat era servir de refugi per a la població dels voltants en moments de perill.

És ben segur que aquest lloc ha estat escenari de batalles cruentes des de ben antic. Durant la conquesta catalana, els musulmans s'hi refugiaren.

4. Als voltants del Castell

A la dreta hi ha una esplanada on encara són visibles les restes d'un gran aljub, amb una bassa petita a la vora. Seguint el perímetre de l'aljub, hi resta un parament de murada amb merlets.

Deixam la torre i continuam la pujada cap a l'hostatgeria, a l'esquerra, encara entre alzines. A mesura que pujam, tenim una vista impressionant de les valls d'Orient i de Solleric i de la serra de Tramuntana. Aferrada a la paret, creix la col de penya (Scabiosa cretica).

Pocs minuts després arribam a l'ermita de la Mare de Déu del Refugi i a l'hostatgeria del castell. Des de l'hostatgeria surt un caminoi en direcció sud que al cap de pocs minuts es bifurca. Si prenem cap a l'esquerra, ens duu als tres aljubs i una bassa de recollida d'aigua pluvial. L'aigua era molt important durant un setge, ja que no es podia sobreviure sense, i si s'esgotava, suposava la rendició o la mort. Si partim cap a la dreta, arribam a la torre de migjorn o la Presó dels Moros. La torre és de planta quadrada i, com la torre de l'homenatge, també té merlets i espitlleres. Aquesta torre servia per defensar el vessant sud del castell.

5. De camí cap a Alaró

Per tornar a Alaró s'ha d'anar cap a la torre de l'homenatge i desfer el camí de baixada. De tornada, les vistes canvien i ens trobam amb l'escenari dels camps d'oliveres just als nostres peus i amb el pla de Mallorca al fons.

* Some browsers do not print background images. Activate the option on your browser for optimum printing.