Senderisme | Itinerari turístic N103

Ruta de la pedra en sec: es Capdellà - Estellencs

Qué és?

Aquesta ruta travessa les finques públiques de Galatzó, la Coma d'en Vidal i Son Fortuny, i enllaça el poble des Capdellà (Calvià) amb Estellencs.

Al llarg del recorregut la serra de Tramuntana ens ofereix un ventall ampli de paisatges on alternen terrenys agrícoles, carritxars atapeïts, cims escarpats i alzinars frondosos. A més, destaca la presència del puig de Galatzó, que s'eleva a 1.027 metres sobre la mar, i la mola de s'Esclop, de 926 metres. Al mateix temps descobrirem un extraordinari patrimoni etnològic, amb moltes construccions lligades a les activitats agropecuàries i a l'explotació del bosc, especialment a la zona de Galatzó.

Visita

Preu i horaris:

Accés lliure i gratuït.

Durada aproximada: 5 hores, amb una longitud de poc més de 16 quilòmetres, de dificultat mitjana.

Ubicació i contacte:

Ajuntament de Calvià (Informació Turística)

Av. Pere Vaquer Ramis, 1. 07181 Magaluf, Calvià (Mallorca)

Telèfon: +34 971 131 126

Pàgina web: www.visitcalvia.com

Correu electrònic: omtmagaluf@calvia.com

Disponibilitat del transport públic

Gener  Febrer  Març  Abril  Maig  Juny  Juliol  Agost  Septembre  Octubre  Novembre  Desembre
Dilluns a divendres
Dissabte
Diumenge

Transport public

Línies que donen servei a aquesta ruta Anada

Línies que donen servei a aquesta ruta Tornada

Com arribar-hi

Com anar-hi

Com tornar

Descripció detallada

El punt de partida és la plaça de Bernat Calvet des Capdellà, al bell mig del poble. Sortim en direcció nord pel carrer de Galatzó, vial que no abandonarem fins a arribar a la finca de Galatzó. El recorregut no té grans desnivells i està envoltat de conreus de fruiters de secà, amb la silueta inconfusible del puig de Galatzó com a excel·lent fita de referència.

Un cop passat el coll Gomà, entram a la finca pública de Galatzó, on, a més dels senyals que ens guien cap a la nostra variant, hi trobarem indicacions dels itineraris didàctics que discorren per la possessió. En travessar el torrent d'Almangra per un gual empedrat de grans dimensions, veiem a l'esquerra la caseta del graner del delme, on es dipositava el gra corresponent a aquest impost.

Continuam fins a les cases de Galatzó, la façana principal de la qual captivarà la nostra atenció per les incrustacions de còdols que la decoren. Des del camí, hi observam també un portal forà d'arc rodó pel qual s'accedeix a la clastra, un rellotge solar datat el 1688 i un portal de llinda coronat per l'escut de qui fou conegut com el comte Mal, amb data de 1680, que és l'entrada de l'antiga capella. La clastra, la tafona i el jardí romàntic també mereixen una visita.

Reprenem la marxa pel porxo embigat de la façana est i continuam a través d'un conreu de fruiters de secà fins a arribar al creuer de sa Cometa, on deixam de banda el ramal esquerre que ens duria a la font de sa Cometa. Davallam uns metres i enfilam el comellar de ses Sínies, on el camí va guanyant alçada tot seguint el jaç sinuós i encaixat del torrent de Galatzó.

Tot d'una apareixen a l'esquerra del camí les restes de dos forns de calç i més endavant un altre amb una barraca rectangular adossada.

Més tard, trobam el tom de ranxo de les sitges, conjunt situat en una esplanada amb diverses rotlos de sitja i barraques de carboner. Aquí torrent i camí se separen. Després, arribam a una bifurcació vora la qual hi ha el pou de ses Sínies. Nosaltres continuam en direcció nord, passam a prop de les restes del naviforme ses Sínies i, després, l'itinerari s'endureix. Remuntam serpentejant un comellar dominat pel càrritx (Ampelodesmos mauritanica) i el garballó (Chamaerops humilis L.), amb qualque pi de grans dimensions, per un camí empedrat a trams que s'esbrancarà en dos per damunt de dos rotlos de sitja.

Aquí hem de prosseguir en direcció oest. El camí, ara sostingut per un marget, descriu unes voltes marcades i després continua dret per un tirany pedregós. Arribats al coll des Pinotells, trobarem a ponent el camí que condueix a la moleta de s'Esclop. Nosaltres optam per superar la paret mitjanera amb Estellencs, accedir a la finca de la Coma d'en Vidal i resseguir el camí de carro que, en sentit descendent, ens endinsa per un pinar amb càrritx. Ja davant les cases, una petita edificació amb un porxet ens convida a fer una aturada.

Continuam entre xiprers i, una vegada traspassat el portell de partió amb la finca de Son Fortuny, comença la baixada per una pista forestal cap a Estellencs, que ens depararà espectaculars panoràmiques de la costa. Passat un dipòsit d'aigua contra incendis, obviam el camí que a la nostra dreta porta a l'àrea recreativa de la Boal de ses Serveres i, finalment, connectam amb la carretera MA-10, punt a partir del qual abandonam l'espai públic. Vorejam aquest via en direcció a Andratx per enganxar amb la carretera vella d'Andratx a Estellencs, calçada ampla que en sentit descendent alterna tirades llargues amb tres revolts ben tancats.

Llavors, el camí torna planer, i la còmoda caminada entre pins i alzines ens duu al coll des Pi, des del qual albiram el poble d'Estellencs. Tot seguit haurem de desviar-nos per un vial asfaltat que ens durà al centre del poble després de travessar el creuer amb el camí que condueix a la cala d'Estellencs.

* Alguns navegadors no imprimeixen les imatges de fons. Activau aquesta opció en el vostre navegador per aconseguir una impressió òptima.