Senderisme | Itinerari turístic N204

D'Estellencs a les cases de Planícia

Qué és?

Ruta a través de la serra de Tramuntana que ens permetrà gaudir del paisatge d'aquest indret màgic i descobrir una de les seves possessions més emblemàtiques: Planícia.

Visita

Preu i horaris:

Accés lliure i gratuït.

Durada aproximada: 4 hores, anada i tornada.

Disponibilitat del transport públic

Gener  Febrer  Març  Abril  Maig  Juny  Juliol  Agost  Septembre  Octubre  Novembre  Desembre
Dilluns a divendres
Dissabte
Diumenge

Transport public

Línies que donen servei a aquesta ruta Anada

Línies que donen servei a aquesta ruta Tornada

Com arribar-hi

Com anar-hi

Com tornar

Descripció detallada

En baixar del bus a la parada de la plaça de la Constitució d'Estellencs, caminam per la carretera Ma-10 en direcció a Banyalbufar fins al quilòmetre 93,9. Aquí surt un camí que és a l'esquerra d'un garrover i que a més està senyalitzat amb una fita una mica amagada sota uns matolls. Al cap de 3 minuts, el nostre camí es converteix en sender (també senyalitzat) i deixa a la dreta el camí ample. Al cap de 2 minuts, travessam una pista, i en 7 minuts més arribam a una pista asfaltada on el camí fa un gir a la dreta per, en 2 minuts, arribar a la carretera. Giram a l'esquerra, en direcció a Banyalbufar, i en 12 minuts, a l'alçada del quilòmetre 92,2, a la nostra dreta prenem una pista de ciment senyalitzada que ens permetrà arribar a les cases de Son Serralta. Rodejam les cases per la dreta. Just darrere surt una pista a la dreta, que deixam, i continuam recte. En un minut, arribam a un portell romput, de fusta, que no hem de travessar, ja que hem de seguir pel camí de l'esquerra. En 5 minuts més, travessam el portell de pedra i sense barrera que dóna accés a la finca de Planícia. Seguint el camí ascendent i els rètols, en 11 minuts arribam a la pista asfaltada de Planícia. Travessam la pista cap a l'esquerra i continuam pel GR, que alterna bocins de pujada i plans. Creuam una paret mitgera i un torrent, pujam per un camí ample i a mà dreta tenim la font de s'Obi. Si anàssim cap a l'esquerra, arribaríem as Rafal, però el camí està tallat en aquest punt. Per aquesta raó anam cap a la dreta i, en 11 minuts, arribam a una zona d'esbarjo i a la pista de pujada cap a les cases. En 18 minuts, arribam al desviament de l'Aljub dels Cristians (senyalitzat com itinerari 3), que no agafam. Continuam recte en direcció a les cases, a les quals arribam en 8 minuts més.

La tornada al punt d'origen es fa pel mateix camí que l'anada fins a Estellencs.

Les cases de Planícia

Les cases de la possessió es troben en un lloc privilegiat al bell mig del vessant de tramuntana de la mola de Planícia. Es conserven en bon estat i constitueixen un dels millors exemples de cases de possessió que queden a la serra de Tramuntana. L'any 1636, les cases es distribuïen en les parts següents: tafona, cuina, sala i botiga d'oli. El nombre d'estances i la categoria dels mobles indiquen que antigament eren modests. En l'actualitat, les edificacions de Planícia són complexes i presenten una disposició allargada, amb la façana principal orientada cap al nord-oest. L'alçat és de dues plantes, excepte damunt el portal, on només n'hi ha una de coronada per una balustrada.

El portal principal és d'arc rebaixat, flanquejat per dues finestres. Dóna accés a un vestíbul que condueix a una clastra petita i harmoniosa. Aquesta clastra coberta per un parral separa la casa dels senyors, a la dreta, més moderna, de la dels amos, a l'esquerra, més antiga. L'angle del fons esquerre de la clastra és ocupat per la cisterna.

La tafona

Planícia és una de les possessions de Mallorca amb més tradició olivarera. Pot presumir de tenir la seva pròpia tafona, on, encara no fa gaires anys, elaboraven l'oli que llavors distribuïen en el mercat.

A la paret esquerra es pot observar la data de construcció de la tafona (1724), quan també s'edificaren les cases dels amos. En aquell moment era considerada una tafona moderna. Disposava dues bigues, fet que li conferia un més que destacat prestigi. Durant el segle xx, amb els germans Balle com a propietaris, el sistema es va mecanitzar per agilitar el procés d'elaboració d'oli.

En aquesta tafona, el 1944-45 es varen produir 12.794 litres d'oli. Aquesta es pot considerar una quantitat normal o més aviat baixa. Segons conta un informador, hi va haver un any de gran collita en què la quantitat d'oli va ser de prop de 72.000 litres.

La botiga d'oli, adjunta a la tafona, té les piques de triar i el safareig per emmagatzemar el líquid.

Més informació:

serradetramuntana.eu

www.gr221.info

* Alguns navegadors no imprimeixen les imatges de fons. Activau aquesta opció en el vostre navegador per aconseguir una impressió òptima.