Senderisme | Itinerari turístic N205

Camí vell de Sóller a Fornalutx per la Capelleta i Binibassí

Què és?

L'itinerari d'aquesta ruta circular té com a punt de partida l'històric poble de Sóller, des d'on comença el camí fins al petit llogaret de Fornalutx, un dels nuclis més emblemàtics de la serra de Tramuntana. El trajecte transcorre per un antic camí empedrat, de ferradura, que antigament servia com a via de comunicació entre Sóller i la vall dels tarongers. Al mateix temps, la ruta passa per punts d'especial interès paisatgístic i cultural, com la Capelleta, santuari d'estil modernista que es construí l'any 1917, i el llogaret de Binibassí, amb antigues cases que daten del segle XVI.

La facilitat d'aquesta ruta fa que sigui ideal per anar-hi tota la família.

La distància aproximada és d'uns 7,5 quilòmetres i la pujada és de 368 metres. El temps aproximat necessari per completar el trajecte és de 3 hores.

Visita

Horari de visita:

Accés lliure i gratuït.

Preu:

Ubicació i contacte:

Punt de partida: plaça de la Constitució, Sóller.

Telèfon:

+34 608 552 800 (www.visitsoller.com)

+34 971 630 200 (www.ajsoller.net)

Pàgina web:

www.visitsoller.com

www.ajsoller.net

Correu electrònic: a_hotelera_soller@yahoo.es

Disponibilitat del transport públic

Gener  Febrer  Març  Abril  Maig  Juny  Juliol  Agost  Septembre  Octubre  Novembre  Desembre
Dilluns a divendres
Dissabte
Diumenge

Transport públic

Com arribar-hi

Com anar-hi

Com tornar

Descripció detallada

El punt de partida és la plaça de la Constitució:

• Si s'ha arribat a Sóller amb bus, cal baixar a la parada TIB del carrer del Cetre, continuar cap al centre del poble per aquest mateix carrer, girar a mà dreta per la Gran Via i en arribar al final girar a mà esquerra fins a arribar a la plaça de la Constitució.
  • Si s'ha arribat a Sóller amb tren, només cal baixar pel carrer del Born fins a la plaça de la Constitució.

Des d'aquest punt del poble, cal agafar el carrer de la Lluna i desviar-se a l'esquerra pel carrer de la Victòria de l'Onze de Maig i l'avinguda d'Astúries. Una vegada s'arriba al camp de futbol, es pren el carrer que hi ha entre aquest i el torrent fins a arribar al pont de Can Rave, punt on cal desviar-se a l'esquerra. Passats uns 50 metres, es gira a la dreta, seguint les indicacions fins a Fornalutx. Pocs metres després es troba el desviament de pujada a mà d'esquerra fins a la Capelleta. Aquest camí de pujada, empedrat i de ferradura, acaba al santuari de Santa Maria de l'Olivar; durant el camí es veuen olivars i es travessa unes quantes vegades l'antic camí de carruatge. És interessant remarcar que aquests camps d'olivars suposaren durant els segles xiv i xv una de les majors fonts d'ingressos per a la comarca.

El santuari de Santa Maria de l'Olivar té com a origen una petita capella que es va construir l'any 1917 a iniciativa de mossèn Pere-Lluc Ripoll i Moragues. L'any 1943 s'hi varen iniciar les tasques d'ampliació. L'església és de planta de creu grega amb cúpula sobre arcs de mig punt. La sala està presidida per la imatge de la Mare de Déu de l'Olivar. A la part posterior del monestir hi ha el petit recinte de la Capelleta. Aquesta té una estructura amb pedres irregulars; l'interior (tancat) recrea la cova de Lourdes, amb una imatge de la Immaculada i Santa Bernadette. Just al costat hi ha una cisterna amb la imatge d'un àngel.

Pels voltants, també es poden visitar la capella de l'Olivar des Fenàs i el monestir habitat des de 1980 per les Canongesses Regulars Lateranenses de Sant Agustí.

La ruta continua davallant o bé pel mateix camí de pujada o bé per la costa d'en Flassada. En cas de fer-ho per la costa, cal travessar la carretera que connecta Sóller amb Lluc i després pujar fins a una bifurcació de camins, on el sentit ascendent dirigeix fins al mirador de ses Barques i el sentit descendent per la costa d'en Flassada fins a la barriada de ses Marjades de Sóller. Cal agafar aquest camí de sentit descendent.

Després del camí de davallada, es posa rumb fins a Fornalutx per l'itinerari GR 221 de pedra en sec. Es camina per asfalt un petit tram fins a arribar a una bifurcació que es caracteritza per tenir una intensa corba, des d'on cal desviar-se a l'esquerra seguint un camí empedrat. Aquest camí travessa tarongers i olivars que duen fins al petit llogaret de Binibassí, població que marca el límit entre els municipis de Sóller i Fornalutx.

Binibassí és un conjunt de cases construïdes al segle XVI. Destaca la torre de defensa i les cases de la possessió de Binibassí. A l'interior del nucli hi ha tres senyals que indiquen com dirigir-se a Sóller, Fornalutx i Biniaraix. Aquest darrer és de visita recomanada com a prolongació de la ruta, ja que es tracta d'un antiga alqueria musulmana que va correspondre al comte Hug d'Empúries després del repartiment de Mallorca arran de la conquesta cristiana, l'any 1229.

Per continuar la ruta, cal seguir el camí que es dirigeix cap a Fornalutx. El paisatge mostra molins d'aigua que daten dels segles XV i XVI. Lentament, comença la pujada, que guanya espectacularitat en les vistes, fins a arribar al cementiri de Fornalutx. Aquest poble, independitzat de Sóller al segle XIX, té un indiscutible interès paisatgístic i arquitectònic. L'origen es remunta a la conquesta, abans era una petita alqueria musulmana, tal com indica la trama de carrers del centre. Es va declarar lloc històric protegit l'any 1972. Destaca la torre de defensa quadrada que s'ubica a Can Arbona i que fou construïda al segle xvii, i les cases de Cas Pollencí, Can Rejó, la Casa d'Amunt i Can Bisbal. A més, és obligada la visita a l'església parroquial, originària de la conquesta catalana. Resulten interessants les teulades amb dibuixos que contenen motius geomètrics, vegetals, zoomòrfics, religiosos i representatius de la vida quotidiana. Aquests dibuixos també es poden observar a més de mig centenar d'edificis de Sóller.

Per tornar al punt de partida, cal agafar la carretera Ma-2120 de Fornalutx a Sóller durant uns 500 metres. En arribar a una cruïlla, s'ha d'agafar la desviació a mà dreta seguint la indicació «A Sóller a peu per Binibassí». Al final del carrer cal girar a mà esquerra i seguir el camí que ens portarà al bucòlic llogaret de Binibassí. Més endavant arribam a Sóller just al punt on abans ens hem desviat cap a la Capelleta. Només queda fer el trajecte en sentit contrari fins a arribar a la plaça de la Constitució.

* Alguns navegadors no imprimeixen les imatges de fons. Activau aquesta opció en el vostre navegador per aconseguir una impressió òptima.