Senderisme | Itinerari turístic N207

Lluc

Què és?

En aquesta excursió proposam una de les rutes més típiques de Mallorca: la pujada a Lluc des de Caimari. El recorregut transcorre per un paisatge singular, entre alzinars i marjades, amb un patrimoni etnològic ben interessant propi d'una època cada vegada més llunyana. Al final arribarem al santuari de Lluc, indret de peregrinació des de temps immemorials a Mallorca.

Visita

Preus:

Accés lliure i gratuït.

Ubicació i contacte:

Plaça dels Peregrins, 9. 07315 Lluc (Escorca)

Telèfon:

Informació turística: +34 971 51 70 05

Santuari de Lluc: +34 971 87 15 25

Pàgina web:

www.visitescorca.com

www.lluc.net

www.ajescorca.net

Disponibilitat del transport públic

Gener  Febrer  Març  Abril  Maig  Juny  Juliol  Agost  Septembre  Octubre  Novembre  Desembre
Dilluns a divendres
Dissabte
Diumenge

Transport públic

Línies que donen servei a aquesta ruta Anada

Com arribar-hi

Com anar-hi

Com tornar

Descripció detallada

Des de la parada de sa Creu, agafam la carretera en sentit ascendent (cap a Lluc) durant uns 650 metres. En arribar a un revolt tancat cap a la dreta, observam a l'esquerra el mirador de ses Rotes de Caimari, que és l'inici de la nostra caminada per un paisatge dominat per la presència de les marjades d'olivar a les rotes que cobreixen la part baixa del puig de n'Escuder i del de sa Creu. El camí s'endinsa a la serra de Tramuntana i s'apropa al curs del torrent de ses Mosqueres, després travessa la carretera i s'enfila pels esgraons de la costa Llarga.

Uns quants metres després de les cases de Son Canta, el camí vell de Lluc continua tot dret, però nosaltres ens desviam pel brancal de l'esquerra, per un camí que discorre paral·lel a la carretera i ens evita haver de transitar-hi.

Ens situam en poc temps a l'àrea recreativa Sa Coveta Negra i, passant per sota de la carretera, ens trobam al comellar del mateix nom, dins terres comunals.

Deixarem de costat un brancal que surt a la nostra esquerra i continuarem per una pista forestal molt rosta fins que, després de passar un collet, topam una altra vegada amb el camí vell de Lluc, que seguirem a la nostra esquerra.

Aquest tram, anomenat sa Llengonissa, està empedrat i ens porta fins a la Bretxa Vella, magnífic mirador sobre la serralada i el pla de Mallorca. Continuant per aquest mateix camí, passarem per les cases des Guix, malauradament substituïdes per una construcció moderna, i arribarem al coll de sa Batalla i a la carretera de Lluc.

Després de superar el pont des Guix i la zona de la benzinera, trobam la urbanització des Guix i continuam fins al final del carrer que surt a la nostra dreta. Comença aquí la finca pública de Son Amer i el caminoi que ens portarà sense problemes a les cases i al refugi. Situat al jardí de la part posterior de les cases veurem el camí empedrat que, en sentit descendent, es dirigeix a Lluc. Travessam poc després una pista forestal i deixam després, a l'esquerra, el molí de Lluc.

Arribats a la carretera, l'hem de creuar, ja que a l'altre costat hi ha una voravia per on es pot transitar. A un centenar de metres d'aquí arribarem al punt i final de la ruta, el santuari de Lluc.

Santuari de Lluc

Lluc, ubicat a uns 400 metres d'altitud en plena serra de Tramuntana, és considerat un lloc de devoció, un símbol religiós, cívic i cultural de la societat mallorquina i principal centre de peregrinació de tota l'illa.

Des de l'antiguitat, Lluc ha estat un espai dedicat al culte religiós. El principal exponent d'aquest fet és el jaciment prehistòric de la Cometa dels Morts (s IV aC), situat prop del santuari. Els pobladors romans varen consagrar el bosc d'alzines al culte d'una divinitat i varen anomenar el lloc Lucus, paraula llatina que significa ‘bosc sagrat'. Això evidencia el caire màgic i místic del que es pot considerar el cor de la serra de Tramuntana.

Sembla que els orígens de l'actual santuari de Lluc es troben a la capella del segle XIII dedicada a la Verge de Lluc, a la qual el poble mallorquí té molta devoció. És la patrona de Mallorca i al seu voltant s'han teixit multitud de llegendes. Per tal d'allotjar el gran nombre de peregrins que pujaven a Lluc per venerar la imatge, en el segle XIV s'hi va construir un primer hostatge.

Posteriorment, ja en el segle XVI es va fundar l'Escolania de Lluc (els Blauets). La seva coral és un dels principals atractius del santuari. Cal destacar el Cant de la Sibil·la que interpreta durant les Matines de Nadal.

En els darrers anys, el santuari s'ha adaptat als nous temps i ha habilitat zones per dedicar-les a la restauració, la cultura i l'oci, com el Museu de Lluc, el Jardí Botànic, les àrees recreatives, etc., a banda de l'hostatgeria, que actualment disposa 129 cel·les.

La creu de s'Amitger i l'àrea recreativa

La creu està situada a la petita rodona que hi ha per accedir al santuari de Lluc. És d'estil gòtic i la més antiga que es conserva a Mallorca. Fou construïda entre el 1399 i el 1400 per l'escultor Llorenç Casquell i el pintor Pere Merçol. Tant la base com el fust i el capitell són octogonals; en aquest últim, apareixen quatre escuts: el del Rei, el de la Universitat de Mallorca i el del militar Gregorio Sallantre, que hi apareix dues vegades.

Al medalló que corona la creu apareix representada, en una cara, l'Anunciació, i en l'altra, la Verge envoltada per apòstols i per un nin que representa Crist.

Gastronomia i comerç

Es diu que a Lluc s'hi menja el millor cabrit de muntanya i s'hi beu «s'aigo més fina» de Mallorca. Hi trobareu opcions per a tots els gusts i butxaques: Des de menjar pa a taleca o fer una torrada o un arròs a l'àrea recreativa Ca s'Amitger o a l'espai anomenat Acolliment del Centenari, fins a dinar de menú o a la carta en qualsevol dels restaurants.

Les botigues de Lluc són molt senzilles i característiques de qualsevol santuari: una botiga de records i un forn de pa on comprar per a les acampades i excursions.

* Alguns navegadors no imprimeixen les imatges de fons. Activau aquesta opció en el vostre navegador per aconseguir una impressió òptima.