Senderisme | Itinerari turístic N302

Les coves de Campanet i les Fonts Ufanes

Què és?

En aquesta excursió us proposam visitar dos elements naturals de gran interès i propers al poble de Campanet: les coves de Campanet i les Fonts Ufanes. Les coves de Campanet ofereixen al visitant un espectacle suggerent amb espectaculars cavitats subterrànies i impressionants estalactites i estalagmites. D'altra banda, les Fonts Ufanes constitueixen un fenomen hidrogeològic natural únic a les Balears. Són surgències intermitents que brollen de manera difusa, sobtada i molt potent quan s'acumula molta aigua de pluja al puig Tomir i els seus voltants.

Visita

COVES DE CAMPANET

Horari de visita:

Obert cada dia.

• Estiu de les 10 a les 18.30 hores.
  • Hivern de les 10 a les 17.30 hores.

Ubicació i contacte:

Camí de les Coves. 07310 Campanet

Telèfon: +34 971 516 130

Pàgina web: www.covesdecampanet.com

Correu electrònic: info@covesdecampanet.com

FONTS UFANES

Horari de visita:

Obert cada dia de les 10 a les 17 hores.

Per arribar a les fonts des de la barrera de l'entrada de la finca cal recórrer un camí de traçat circular i poca dificultat durant uns 20 minuts. En arribar a una cruïlla, si seguim cap a la dreta, l'itinerari se'ns farà més descansat perquè té menys pendent.

Ubicació i contacte:

Finca de Gabellí Petit, camí de na Pontons, molt a prop de l'ermita de Sant Miquel. 07310 Campanet

Telèfon: Punt d'Informació Ambiental (gratuït): +34 900 15 16 17

Pàgina web: www.balearsnatura.com

Disponibilitat del transport públic

Gener  Febrer  Març  Abril  Maig  Juny  Juliol  Agost  Septembre  Octubre  Novembre  Desembre
Dilluns a divendres
Dissabte
Diumenge

Transport públic

Línies que donen servei a aquesta ruta Anada

Línies que donen servei a aquesta ruta Tornada

Com arribar-hi

Com anar-hi

Com tornar

Descripció detallada

El punt de partida d'aquesta ruta és la parada d'autobús de la Plaça del Rector Tamorer de Campanet. Les coves són a uns 3 quilòmetres (40 minuts a peu). Per arribar-hi, cal agafar, des de la plaça Major, el camí de Son Cabot. En arribar a la bifurcació que condueix al cementiri, s'ha de continuar tot recte per la costa del Sant Crist cap a Sant Miquel / les coves. S'arriba a una cruïlla amb el camí Blanc, on cal girar a la dreta. S'ha de caminar aproximadament un quilòmetre fins a arribar al desviament a la dreta que du a les coves de Campanet. Si se segueix tot recte, s'arriba a les Fonts Ufanes, ja pel camí de na Pontons i després de caminar uns 15 minuts.

Coves de Campanet

Les coves de Campanet estan situades al vessant sud del puig de Sant Miquel, a la serra de Tramuntana, al nord de Mallorca. Tenen una superfície aproximada de 3.200 metres quadrats i un recorregut proper als 400 metres. Es troben a una mitjana de 50 metres sota la superfície del terreny i creen un buit d'uns 16.000 metres cúbics. La visita, d'uns 40 minuts de durada, transcorre per diverses galeries i sales, algunes de les quals presenten embassaments. Aquestes sales tenen noms tan suggerents com: sala romàntica, sala del llac, castell encantat, sala de la palmera i cascada sonora, entre d'altres.

Les coves destaquen per la delicadesa i l'exuberància dels seus dipòsits calcaris en forma d'estalactites i estalagmites. A més de la rica ornamentació natural, diversos aspectes han atret també l'atenció de científics i naturalistes. Per exemple, durant les obres de condicionament de les coves es trobaren restes fòssils de Myotragus balearicus, una espècie de bòvid endèmic de Mallorca i Menorca extingit fa uns 4.000 anys amb l'arribada de l'ésser humà a les Balears.

Les grutes han inspirat pintors com Casimir Tarrassó, a les quals va dedicar una sèrie monogràfica d'olis signada el 1948, i poetes com Bartomeu Guasp i Gelabert, que compongué l'oda Coves de Sant Miquel (1949). Fins i tot han servit d'escenari a alguna pel·lícula.

Les coves de Campanet tenen un indubtable interès lúdic i científic, i és una de les localitats més preuades del patrimoni natural de Mallorca. A aquesta circumstància es pot afegir el valor de la singularitat i la bellesa de l'entorn: la ruralia i el paisatge de la vall de Sant Miquel.

Monument Natural de les Fonts Ufanes

Les Fonts Ufanes constitueixen un fenomen hidrogeològic natural únic a les Balears. Són surgències intermitents que brollen de manera difusa, molt potent i sobtada quan s'acumula molta aigua de pluja al massís del puig Tomir i els seus voltants.

L'aigua de les Fonts Ufanes prové de la pluja que cau i s'infiltra en el subsòl. Una vegada que s'ha infiltrat, l'aigua s'acumula en un aqüífer sota el qual hi ha matèries poc permeables. Quan les pluges són intenses i contínues, l'aigua sobrepassa la capacitat de l'aqüífer, s'obre camí fins a la superfície i brolla de manera violenta a través de les surgències que hi ha a la zona inferior de la finca de Gabellí Petit.

El cabal pot passar de 0 a 3 metres cúbics per segon en qüestió de minuts en el cas de circumstàncies normals, i fins i tot arriba als 100 metres cúbics per segon quan es produeixen episodis excepcionals. El volum anual mitjà de les fonts és de 10 a 12 hectòmetres cúbics. Tota aquesta aigua discorre pel torrent de Teló, s'ajunta amb la d'altres fonts de la zona i arriba al torrent de Sant Miquel. A partir d'aquí, segueix plàcidament el seu camí fins al pla de sa Pobla i travessa camps de cultiu fins a arribar a s'Albufera, on l'aigua pareix que quasi es detén en un paisatge ple de canyissars i canals abans de desembocar a la mar.

* Alguns navegadors no imprimeixen les imatges de fons. Activau aquesta opció en el vostre navegador per aconseguir una impressió òptima.