Senderisme | Itinerari turístic N401

Pujada al Puig de Bonany per Vilafranca

Qué és?

En aquesta excursió proposam una passejada pel Pla de Mallorca i la pujada a una de les ermites que genera més devoció a l'illa. Des de dalt del puig de Bonany gaudireu en dies clars d'una vista espectacular de tota l'illa.

Visita

Pàgina web: www.vilafrancaterrabona.com

Correu electrònic: ajuntament@ajvilafrancadebonany.net

Disponibilitat del transport públic

Gener  Febrer  Març  Abril  Maig  Juny  Juliol  Agost  Septembre  Octubre  Novembre  Desembre
Dilluns a divendres

Com tornar

Descripció detallada

De Vilafranca al puig de Bonany pel camí de Son Cartet

La distància aproximada d'aquesta etapa és de 4,5 quilòmetres i el temps necessari per recórrer-la a peu és de prop d'una hora i mitja.

Aquest itinerari comença a la plaça de Tomeu Penya de Vilafranca (on hi ha la parada d'autobús). Des d'aquí hem d'agafar el carrer del Pare Jaume Rosselló i, en arribar al tercer cantó, hem de girar a mà dreta pel carrer del Vent fins a la sortida del poble.

En aquest punt seguirem tot dret i, després de 750 metres, entre horts, camps d'ametlers i garrovers i qualque hivernacle, el recorregut acaba al camí de Son Cartet.

Després cal girar a l'esquerra per començar la pujada en direcció a Bonany. Aquest camí, vorejat de parets seques, transcorre entre sementers amb arbres de secà. Podem apreciar-hi també uns quants aljubs i cisternes, que solen estar situats devora les parets de les finques i a les voreres del camí.

En aquest trajecte, que travessa camps oberts, els ocells hi són abundants. Així, no és estrany veure-hi qualque capsigrany, un busqueret de cap negre o un xoriguer que planeja cercant alguna presa.

Ben aviat es veu el santuari de Bonany i la forma allargada del puig, cobert en bona part per pinar i per qualque redolet d'alzines.

Seguirem per aquest camí i, després de quasi tres quilòmetres i mig de l'inici de l'itinerari, arribarem a Ca na Parrica (casa també coneguda com Can Moragues o Can Mec).

És destacable la façana de la casa i el coll de cisterna que hi ha al davant. Just en haver passat aquesta casa, el camí fa una davallada lleugera i davant, al vessant del puig, tenim la possessió de Son Bendinat. Un poc més endavant trobarem Can Petit.

Gairebé 350 metres més endavant hem de prendre una desviació a l'esquerra. Abans de pujar convé fer una ullada a la panoràmica sobre Manacor i les serres de Llevant.

En arribar a un creuer, seguirem el camí de l'esquerra, que puja cap al santuari. El camí que baixa ens faria arribar a la fonteta de la Mare de Déu.

Sense deixar en cap moment el camí, arribarem a la carretera, que cal travessar per continuar pel caminoi que hi ha a l'altre costat i que ens conduirà fins a les escales que arriben al santuari.

L'ermita de Bonany es va aixecar en el segle XVII en honor d'una marededéu que s'hi va trobar, tot i que l'edifici actual és producte d'una reconstrucció feta als anys vint del segle XX després d'haver ser destruït l'anterior per un llamp. Devora l'ermita hi ha una creu de pedra que fou dissenyada per un artesà local (Joan Vives Lliteras) i que s'elaborà en honor del darrer sermó pronunciat per fra Juníper Serra abans de partir a Amèrica.

* Alguns navegadors no imprimeixen les imatges de fons. Activau aquesta opció en el vostre navegador per aconseguir una impressió òptima.