Platges | Itinerari turístic P401

Cala Mesquida - Cala Torta - s'Arenalet d'Albarca

Qué és?

En aquesta ruta proposam una bella excursió des de Cala Mesquida fins a s'Arenalet d'Albarca. Gaudireu de vistes sobre el litoral verge de Capdepera i Artà, així com de les idíl·liques cales verges que hi ha en aquesta zona costanera. Si el dia és prou clar, veureu Menorca durant la major part del recorregut. Amb reserva prèvia, podreu quedar a dormir al refugi des Verger, situat al final de l'excursió.

Visita

Horari de visita i preus:

Accés lliure i gratuït.

Correu electrònic: turisme@ajcapdepera.net

Refugi des Verger.

Telèfon d'informació i reserves: +34 971 17 76 52

Horari d'atenció: de dilluns a divendres de 10 a 14 hores.

Disponibilitat del transport públic

Gener  Febrer  Març  Abril  Maig  Juny  Juliol  Agost  Septembre  Octubre  Novembre  Desembre
Dilluns a divendres

Com tornar

Descripció detallada

Punt de partida: Cala Mesquida

L'excursió parteix de Cala Mesquida, una petita població del municipi de Capdepera i només a 8 quilòmetres de Cala Rajada, important centre turístic de la costa oriental de Mallorca.

Cala Mesquida va ser declarada l'any 1991 àrea natural d'especial interès. Constitueix un ampli arenal, de gra fi i enclavat entre roques baixes. Acaba en un sistema dunar —destaca la duna des Munt Gros— poblat per llentiscle i pins. El seu marge dret, que arriba fins a Cala Agulla passant pel cap des Freu, té una de les colònies més grans de gavines i corbs marins de l'arxipèlag balear, i és lliure d'edificacions, mentre que al costat esquerre creix des de la dècada dels anys setanta del segle XX el nucli turístic i residencial.

Els vents de component nord, nord-est i nord-oest, que en bufar de mar a terra aixequen grans ones que impedeixen allunyar-se de la vorera, més els corrents del perillós canal de Menorca, compliquen molt l'ancoratge d'embarcacions sobre el fons d'arena a cinc metres de profunditat.

Les característiques morfològiques i d'accessibilitat expliquen que s'hi registri una afluència alta de banyistes locals i turistes.

Primer tram: Cala Mesquida-Cala Torta

El trajecte comença a la parada d'autobús. Des d'aquest punt, cal seguir recte fins a arribar a l'aparcament, on s'ha de girar a l'esquerra i seguir el camí asfaltat de pujada. Pocs metres després, el carrer asfaltat es converteix en un camí estret. La distància del primer tram és d'1,6 quilòmetres. Durant el trajecte, es pot gaudir de magnífiques vistes de la costa i de l'illa de Menorca. El segon tram és de davallada fins al nivell de la mar i arriba a Cala Torta.

Cala Torta o sa Duaia està a deu quilòmetres d'Artà i és la platja més gran d'aquest municipi. Aquest bell arenal entre roques baixes i muntanyes de farigola, llentiscle, molts de garballons i escassos pins procedeix d'un entrant de mar no gaire prominent que mor en un sistema dunar.

És un lloc excel·lent per al busseig, així com per l'ancoratge d'embarcacions, sobre fons d'arena a cinc metres de profunditat, en una maniobra que requereix la màxima atenció. És una platja que registra durant l'estiu una afluència elevada de banyistes locals i turistes.

A causa de la disposició morfològica i l'exposició als vents, s'ha de parar atenció a les condicions meteorològiques que desaconsellin el bany i l'ancoratge d'embarcacions.

Segon tram: Cala Torta-Cala Estreta

Després de l'aturada a Cala Torta, s'ha de seguir un camí pedregós, lleugerament elevat, en un trajecte d'uns 700 metres. Aviat s'arriba a Cala Mitjana, caracteritzada per la seva tranquil·litat, la bellesa del seu entorn natural i l'estat verge. És un arenal de gra fi, esquitxat de cards, lleterassa marina i savines. Aquesta màniga de mar s'endinsa molt poc cap a l'interior, la qual cosa provoca que la platja estigui exposada a vents del nord, nord-est i nord-oest. La cala està flanquejada per roques baixes. El marge dret es caracteritza per tenir muntanyes rases amb poca vegetació, mentre que a l'esquerra s'hi entreveu un pinar frondós i extens. Aquesta escassa vegetació s'ha vist reduïda pels incendis forestals. A la part posterior, el sistema dunar s'acumula i es desplaça cents de metres fins als vessants dels turons pròxims. Les seves característiques fan que el bany es pugui convertir en una acció perillosa segons la meteorologia.

Una vegada que es travessa aquesta cala, es troba un camí ample asfaltat. Recorreguts 300 metres, s'arriba a Cala Estreta, una petita platja de roques d'uns 40 metres de longitud i una amplària mitjana de 20 metres. Normalment està poc ocupada per banyistes perquè està relativament aïllada.

Tercer tram: Cala Estreta - Cala Matzoc - torre des Matzoc

La distància total del tram és d'aproximadament 2.100 metres. Des de l'altre costat de Cala Estreta, s'ha de seguir el camí de pujada que hi ha a prop de la costa, entre les mates de camamil·la. L'itinerari, durant pràcticament tot el tram, transcorre per caminets paral·lels al litoral, sovint marcats per fites de pedres. Recorreguts uns 1.400 metres s'arriba a Cala Matzoc. Pren el seu nom de la torre des Matzoc (segle XVIII), una talaia de vigilància i defensa de planta circular que s'alça dalt del faralló d'Albarca. Aquest arenal petit de gra fi, còdols i grava, coberts d'alga posidònia a la vorera, presenta a la part posterior cagamuja, mata de savina i pi costaner; una costa alta i de penya-segats intenta protegir-la dels vents.

Per baixar fins a la platja, es recomana no seguir el corriol que va ran de mar, sinó pujar pel de l'esquerra i evitar d'aquesta manera la perillositat del curt tram que passa penjat de les roques.

En deixar a l'esquena la cala, i després de recórrer uns 700 metres, s'arriba a la torre des Matzoc. S'emplaça sobre un penya-segat (67 metres d'altitud) i fou construïda l'any 1751 fonamentalment per vigilar el canal de Menorca amb motiu de l'ocupació britànica d'aquesta illa. Es tracta d'un edifici troncocònic de dues plantes i terrat i de prop d'11 metres d'alçada. Es pot pujar al terrat, on encara es conserva el canó, per una escala de caragol. Està catalogat com a bé d'interès cultural. Davant es veu el faralló d'Albarca.

Quart tram: Torre des Matzoc - platja de sa Font Salada - s'Arenalet d'Albarca

Després de la visita a la torre, es pot seguir pel corriol més pròxim a la línia de costa o bé agafar la pista principal, anant alerta de no passar de llarg el corriol que, després d'uns 300 metres, surt de la dreta cap a la mar. Com a referència, es pot prestar atenció a un pi sec inclinat a la dreta i unes fites de pedres a banda i banda del camí, que s'ha de seguir uns metres per sortir del pinar. Al fons s'observa el cap de Ferrutx. Posteriorment, cal davallar cap a la costa rocosa, on el camí continuarà planejant en direcció as Saluar i na Balladora, zones baixes i rocoses que ofereixen vistes magnífiques del canal de Menorca i del litoral artanenc. Cal continuar després el camí de pujada. Al capdamunt d'aquesta pujada, s'arriba a una tanca metàl·lica amb un portell. Al fons s'observa el refugi des Verger, cap a on cal dirigir-se.

Una vegada que s'ha passat la tanca, el camí tornar a ser de baixada per un corriol que planeja sobre roques. En cas d'haver-hi temporal, la imatge de com les ones trenquen sobre el litoral és espectacular.

Finalment, s'arriba a la platja de sa Font Salada, a una distància d'uns 1.900 metres de la torre des Matzoc. Aquesta platja constitueix una profunda llengua d'arena on desemboca el torrent des Castellot. En efecte, els seus banyistes noten una temperatura més freda a la mar per l'abocament d'aigua dolça des de dues fonts. El torrent des Castellot ha motivat, a més, que en aquest talús s'acumuli una arena daurada finíssima i que l'arenal arribi als 150 metres. És una lloc ideal per descansar i banyar-se.

A l'altre costat, passada la platja, s'agafa una pista que es dirigeix cap a la platja de s'Arenalet d'Albarca, durant un trajecte d'uns 700 metres, i que constitueix el final de l'itinerari. La pista voreja la costa i passa pel costat d'un parell de tamarells ideals per descansar una estona.

La platja de s'Arenal d'Albarca o des Verger es caracteritza per la bellesa de la seva costa i el seu estat gairebé verge. Forma part de la possessió d'Albarca. És un enorme arenal blanc amb una profusa presència de lleterassa marina i un monticle rocós a la part central. Al seu costat hi ha el refugi des Verger, edificació on es pot pernoctar amb reserva prèvia.

* Alguns navegadors no imprimeixen les imatges de fons. Activau aquesta opció en el vostre navegador per aconseguir una impressió òptima.